Status på Motorvejsprojektet rute-54
DET ER STADIG HVERDAG – SÅ VI FORTSÆTTER KAMPEN!
I sidste uge kom så regeringens infrastrukturplan under stor medieopmærksomhed. Regeringen og DF kom med en konkret plan og tidsmæssigt udspil, som vi vel generelt må sige er meget fornuftig. Men intet er sikkert før vi har overstået det kommende folketingsvalg, som skal være afviklet senest den 17. juni – altså inden for de næste 3 måneder. Vi har de sidste 2 år drømt om, at vi satte første spadestik i 2021 og kørte på motorvejen i 2023.
Men lad os se på fakta:
- 418 mia. kr. er der ønsker for ude i det ganske land til infrastruktur projekter.
- 112,7 mia. kr. (61,2 mia. til vejprojekter og 51,5 mia. til tog/bane projekter) kom regeringen med i onsdags
- 43,1 mia. kr. er afsat til nye projekter med start i perioden 2021 – 2024
Det er en plan, hvor vi er med i første runde – det kan vi kun være tilfreds med så langt. Vores start er dog 2024 - det er året efter Kalundborgmotorvejen (2023), men her har alle regionens borgmestre jo tidligere indgået en prioriteringsaftale om, at Kalundborg er først og Næstved nummer 2.
Oppositionens oplæg indeholder også Rute-54 projektet, men uden tidsangivelse. Og da forslag fra både rød og blå blok indeholder projekter ”som forskellige borgergrupper ikke vil have” må vi afvente valget, men fortsat arbejde i det politiske miljø for rute-54 Rønnede-Næstved. Så vi slipper ikke taget i politikkerne og indsatsen i aktivitetsgruppen, men fortsætter arbejdet og følger udviklingen ganske tæt før og under valgkampen, så vi er klar til at opruste, når en ny regering træder til. |